Plug and Play op zee?!
Hebben alle windmolens binnenkort een stopcontact, en kunnen vaartuigen even langskomen om op te laden? Dit hangt allemaal af van de vraag waar we naartoe gaan met elektrificatie van offshore wind activiteiten. De aanleiding is echter duidelijk, de scheepvaartindustrie is namelijk een van de grootste en snelst groeiende bronnen van wereldwijde CO2-emissies. Elektrificeren met duurzaam opgewekte stroom is een van de manieren waarmee de maritieme industrie de uitstoot van broeikasgassen zou kunnen terugdringen.
Met welke uitdagingen wordt de scheepsbouwsector geconfronteerd om tot elektrificatie over te gaan? Welke nieuwe typen vaartuigen zijn nodig om tot duurzame off-shore windactiviteiten over te gaan? En hoe kijkt de scheepsbouwsector zelf tegen deze ontwikkeling op het gebied van elektrificatie aan?
De maritieme energietransitie vraagt om een lange adem. Een consistent beleid, gebaseerd op weloverwogen transitiepaden, is daartoe essentieel. Eén van de complexiteiten van de maritieme energietransitie zijn de vele factoren die hierop van invloed zijn. Met welke instrumenten kan de maritieme sector worden geholpen om de consequenties van alternatieve energiedragers aan boord van schepen te kunnen overzien?
Tot slot kijken we naar de rol die het havenbedrijf speelt in het verduurzamen van de off-shore activiteiten. Welke kansen en uitdagingen ziet het havenbedrijf voor de off-shore sector?
Hier gaan we het tijdens het ‘Innovatielab’ op 10 juli a.s. over hebben.
Programma:
15:30 uur Inloop
15:45 uur Welkom en inleiding
16:00 uur Presentaties
Dagvoorzitter: Groningen Seaports
Welkomstwoord: Dirk Jan Hummel, namens MOI Offshore Energy
Sprekers:
Guus van der Bles, Conoship
Met welke uitdagingen wordt de scheepsbouwsector geconfronteerd om tot elektrificatie over te gaan? Welke nieuwe typen vaartuigen zijn nodig om tot duurzame off-shore windactiviteiten over te gaan? En hoe kijkt de scheepsbouwsector zelf tegen deze ontwikkeling op het gebied van elektrificatie aan?
Moritz Krijgsman, Marin
De maritieme energietransitie vraagt om een lange adem. Een consistent beleid, gebaseerd op weloverwogen transitiepaden, is daartoe essentieel. Eén van de complexiteiten van de maritieme energietransitie zijn de vele factoren die hierop van invloed zijn. MARIN helpt de maritieme sector met de conceptuele ontwerpmethode SPEC, die de consequenties van alternatieve energiedragers aan boord van schepen nu en in de toekomst zichtbaar en tastbaar maakt.
Bart van der Kolk, Groningen Seaports,
De rol van Groningen Seaports in de verduurzaming van de scheepvaart en de kansen die er liggen voor de offshore sector om hierin stappen te zetten.
Aanmelden kan via deze link: Aanmelden